عکاسی و اثرات سودمند آن بر سلامت روان

عکاسی و اثرات سودمند آن بر سلامت روان

شاید جالب باشد که بدانید یکی از موثرترین راه ها برای کمک به بهبود سلامت روان، عکاسی است. در زندگی روزمره امروزی با اثرات تغییر دهنده بسیاری رو به رو هستیم. در کنار نگرانی هایی که در مورد آسیب های جسمی داریم نمی توانیم از ناراحتی های روحی که رو به افزایش است غافل شویم.

ترس از بیماری ها و ویروس های واگیردار سبب ایجاد بد ترین رفتار ها می گردد و استرس، نا امیدی، افسردگی، اضطراب و عدم اطمینان از عواقب و پیامد های مشکلات روانی محسوب می شوند.

چنان چه مثل امروزی که دنیا درگیر ویروس کروناست و افراد به قرنطینه خانگی تحمیل شده اند روبرو باشیم، دسترسی به روان پزشک و گزینه های درمانی بسیار مشکل خواهد بود پس باید به دنبال راه حلی برای کنار آمدن با این شرایط باشیم.

عکاسی و اثرات سودمند آن بر سلامت روان
عکاسی و اثرات سودمند آن بر سلامت روان

ثابت شده که هنر های تجسمی تاثیرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی انسان می گذارد. در این میان عکاسی فرد را قادر می سازد که هویت خود را حفظ یا بازسازی نماید.

در این جا به اثرات عکاسی در بهبود سلامت جسمی و روانی اشاره می کنیم.

بهبود عادت های خود مراقبتی با عکاسی

بر اساس تحقیقات عکس گرفتن روزانه و به اشتراک گذاشتن آن با دیگران در بهبود خودمراقبتی مؤثر است. عکس جدید گرفتن به عادت جدید تبدیل می گردد و این خود فرآیند درمانی محسوب می شود چرا که در طی آن فرد می تواند احساس طراوت داشته باشد و سبب فعالیت بیشتر مغز می شود تا بتواند هر روز خلاقیت جدید در عکس های خود به کار برد.

بهبود تعامل اجتماعی

برقراری ارتباطات ارزشمند به طور چشم گیری در آرامش روان افراد مؤثر است. با اشتراک گذاشتن عکس در گروه رسانه های اجتماعی می توان افراد جدیدی را با همان علاقه پیدا نمود. و با عکاسی می توان نقطه مشترکی بین خود و دیگران ایجاد کرد و به دنبال آن گفتگو و ارتباط برقرار می شود که این خود راهیست برای مبارزه با تنهایی.

یادآوری شادی های زندگی

ثبت لحظات زیبا و بی نظیر زندگی با عکس، به شما کمک می کند که تمامی خاطرات و افکار مثبت آن لحظه را به یاد داشته باشید و با هر بار دیدن آن را مرور کنید. برای بالا بردن روحیه به اغلب افرادی که احساس ناراحتی یا افسردگی دارند توصیه می شود که عکس های قدیمی خود را نگاه کنند.

ارائه نمای زیبایی از جهان

هر تصویری دارای داستان متفاوتی است. برخی از زیبایی های منحصر به فرد را فقط از طریق لنز دوربین ها می توان مشاهده نمود.

با عکاسی می توان پیرامون خود را زیباتر و دقیق تر مشاهده کرد. و می توان این زیبایی را با عکس جاودانه نمود.

تاثیر عکس در بزرگ ماندن اندازه مغز

همانطور که می دانید با افزایش سن، مغز نیز پیر می شود در این میان عکاسی تمرین بسیار مؤثری است برای سالم نگه داشتن مغز. در تحقیقات پروفسور دنیس سی پارک از دانشگاه تگزاس، عکاسی به عنوان یک فعالیت شناختی و ذهنی محسوب می شود.

تاثیر عکس در تحرک بدن

با عکاسی در فضای باز افراد مجبور می شوند که به بیرون و گردش بروند و این سبب می شود که بدن کالری بیشتری مصرف کند به ویژه اگر بخواهید به بالای درختی بروید یا به سمت سوژه ای خم شوید و یا هر فعالیت دیگری را در راستای خلق سوژه انجام دهید.

حتی کشیدن چرخ دنده دوربین هم می تواند به عنوان یک ورزش بسیار خوب در طول یک پیاده روی طولانی منظور شود.

عکاسی و اثرات سودمند آن بر سلامت روان
نکاتی درم ورد عکاسی و تاثیرات آن
کسب لذت بیشتر از آن چه که دوست دارید

مطمئنا یک عکاس از چیزی که مورد علاقه اش است عکس می گیرد و با این کار می تواند علایق خود را از منظری دیگر مشاهده کند. و در عین حال این کار احساس شادی آوری به وی می دهد و لذت عکاسی را چند برابر می کند.

محرک مثبت روحی

با مطالعاتی که در زمینه ارتباط هنر با بهبود و سلامت عمومی بدن انجام شده، ثابت شده که هنردرمانی در کاهش کورتیزول یعنی همان هورمون استرس، مؤثر است.

یک عکس خوب سبب ایجاد احساس آرامش در فرد می شود. عکس های مثبت سبب می شوند که دنیا از منظری دیگر دیده شود و حس حفظ زندگی در افراد برانگیخته می شود.

افزایش خلاقیت با عکاسی

عکاسی سبب فعال سازی مغز می شود و در بیدارسازی خلاقیت فرد بسیار مؤثر است چرا که به مغز اجازه می دهد تا افکار مختلف را پردازش کند و بدن را تشویق می کند تا احساسات خود را به تصویر بکشد.

در این کار حس کنجکاوی برانگیخته می گردد و عکاس جرات پیدا می کند که تکنیک های مختلفی را برای عکس های بهتر به کار برد.

ایجاد جهت دهی

در روزهایی که سراسر دنیا با بیماری های واگیردار درگیر هستند، ترس و وحشت از روزهای آینده بسیار وجود دارد اما با عکاسی می تواند برای سوژه های جدید آینده انگیزه ایجاد نمود و این کار شما را از افکار دلهره آور دور می کند و به جای جنجال لذت از عکاسی را به شما هدیه می دهد.

عکاسی شما را مجاب می کند که مثبت بودن را تمرین کنید و برای عکس های جدید روزهای بعد هیجان داشته باشید و این خود سبب ایجاد انگیزه زندگی کردن می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن